Monday, May 25, 2009

makin tolak maksiat, makin banyak nikmat

Salam kpd semua,

Semakin kita beramal, makin banyak maksiat yang datang, makin banyak peluang & ruang untuk bermaksiat, itu adalah lumrah. Iblis & syaitan sangat tidak suka hamba2Nya taat kepadaNya & dia telah berjanji akan menyesatkan anak cucu Adam sampai ke hari kiamat. Adalakalanya ujian yang mendatang datang dari Allah s.w.t yang bertindak sebagai ujian kepada hambaNya.

Kebanyakan kita pernah melalui situasi sebegitu, semakin kita beramal, berzikir, beribadah.. semakin banyak rezeki yang berbentuk maksiat yang datang. Kebanyakan manusia akan kecundang. Maka berhati2lah wahai para pengamal ibadah. Godaan iblis & syaitan itu sangat kuat, sangat licik & sangat halus. Ditiupnya bara nafsu kita sehingga nafsu kita membara. Jika iman kita lemah, kita akan akur & rebah. Mengikut petunjuk nafsu yang membawa kepada kejahatan.

Tetapi, bagi orang2 yang beriman, inilah peluang untuk mendapat pahala besar dari Tuhan. Inilah peluang untuk mengumpul sebanyak2nya rezeki dari Tuhan. Kerana semakin kita menolak maksiat, maka semakin banyaklah rezeki yang datang. Tetapi kena ingat, tahap maksiat & rezeki yang datang yang ditolak akan sentiasa meningkat kualitinya, maka mesti perlu lebih berhati2 dari sebelumnya.

Perkara2 yang membawa kepada dosa terlalu banyak, spt berdua2an dengan perempuan yang bukan muhrim, menonton adegan lucah, bertelingkah dengan kawan, berkrisis, duit haram & syubhat yang banyak di depan mata, dll. Sebagai contoh, Ahmat (nama org) adalah orang biasa. Seminggu dua dia berubah jadi pengamal zikir, tak lama selepas itu berkenalan dengan perempuan, kemudian selalu bercakap di telefon malam2, Ahmat meneruskan aktiviti zikirnya, mulai bercakap yang bukan2 di telefon, Ahmat meneruskan rutinnya pada hari2nya. Kemudian di rumah sudah ada internet, macam2 peluang dapat seperti berbisnes, berkenalan, mengetahui segala berita mutakhir & 'macam2 lagi'. Ahmat tetap meneruskan rutinnya. Kemudian berjanji keluar sama dengan perempuan itu, tak lama selepas itu gaji masuk. Dengan duit itu, dapat bayar hutang & membeli segala keperluan yang lain termasuk accessories kereta. Jadi kereta pun nampak lawa. Beberapa hari selepas itu, bawa perempuan ke tempat gelap. kemudian berlakulah sesuatu yang tidak diingini. Kemudian timbul rasa menyesal. Rasa berdosa. Di hari2 yg seterusnya, rezeki terasa sempit, krisis di pejabat & rumah menjadi2, kemalangan minor kerap terjadi, gaji tak masuk dah 2 bulan & sebagainya. Pahala & rezeki yag dahulunya plus plus plus...sekarang jadi zero..silap2 minus. Perlu ditampung dengan banyak amalan... supaya meningkat kembali.

Dari cerpen tersebut, tuan puan sudah serba sedikit memahami maksud saya. Semakin kita beramal, maka semakin banyaklah peluang & ruang untuk bermasiat. Tetapi semakin kita menolak maksiat, maka semakin banyaklah rezeki yang datang kepada kita, tetapi kena ingat rezeki yang berbentuk maksiat pun semakin besar peluang, ruang & kualitinya, silap2 makdatin yang muda datang jemput ambik dari rumah untuk bermaksiat. Nauzubillahi min zalik. Semakin kita tolak, makin besarlah nikmat & rezeki yang datang.

Jadi kesimpulannya ialah, jika mahukan rezeki kita semakin banyak & semakin berkualiti, tolaklah segala maksiat yang datang kepada kita. Agar rezeki tersebut juga datang berterusan, tidak putus2. Amin ya rabbal alamin.

0 comments: